Projekt a magyar borstratégia megvalósításához
A projekt ötlet több mint 10 év alatt alakult és formálódott és nagyon sok mindenben összecseng a Rókusfalvy Pál úrral készült interjúban elhangzottakkal. /Index 2022. aug./
Kik vagyunk: egy smart wine és egy eu-xperience projektet alapító, borászatokból is álló klaszter alapítói és klaszter menedzserei
Smart wine projekt: intelligens címke rendszer: főként Kínában, Japánban a bor történetének/hatásának ismertetésére nagy nyitottság mutatkozik, az intelligens címke egyben a bor hamisítás ellen is kiváló
EU-xperience: Magyarországon tanuló külföldi diákok magyar cégeknél történő szakmai gyakorlatának szervezése, az ebből nyerhető export/bor turizmus előnyök a fogadó cég számára
Ötletünk:
4 éven keresztül évi kb 190 millióból, kb 100 kiválasztott borászat számára keresnénk itt tanuló, főként üzleti/agrár szakos egyetemistát, akik vállalják, hogy 3 hónapot dolgoznak, segítenek egy-egy borászatnak.
Klaszter managementünk vállalja a rendszer kidolgozását, a szervezést, oktatást és koordinációt kb 40 millió/év
/azért tudjuk ezt pontosabban felmérni, mert hasonló modellben dolgoztunk már a KIFÜ számára, ott, az informatikai "valóvilágot" vittük közelebb az elméleti egyetemi oktatáshoz/
100 borászat 1 millió/cég/év a gyakorlati képzésre
100 diák kap 500e/év/ amit a PTE-nél és a Tokaj Borászati iskolánál elköltenek elméletei képzésre + gyakorlati képzésről írt beszámoló alapján
az elszámolást és ellenőrzést biztosítaná a felügyeleti szerv
a borászat beleteszi önerőként, hogy: vállalja a gyakorlati képzést, kialakítja a loyalitást erre akülön képzést szervezünk a mentoroknak, hogy hogyan hozhatják ki ebből a maximumot
Elérendő célok:
-
egy borászat/több borászat együtt/ akár 4 ismeretlen, nehezen elérhető országban tud piacra lépni /jelentős marketing költséget megspórolva//marketing kommunikációban és networkingben tudnak segíteni a diákok/
-
sikeres gyakorlat esetén a borászatok humánerőforrást kapnak, ami loyális, bizalmi is lehet a továbbiakban, potenciálisan 400 bor nagykövete lehet a magyar bornak és gasztronómiának
-
a magyar bor hírneve erősödik, a termék pozicionálás hatékonyabb külföldi piacokon, a magyar bor magasabb árkategóriába kerülhet
Háttér információk:
-
több egyetem és főiskola számára felmértünk néhány országot a fizető képzések terén pl Jordánia, Kazahsztán, Üzbegisztán, Kína, Nigéria, Japán és Fülöp szigetek /borturizmus, bor kóstolás képzési igényt találtunk
-
az itt tanuló diákok 80%-a szeretne mélyebben is ismerkedni a magyar bor kultúrával /közel 500 itt tanuló diákot interjúztattunk 2020-ban és 21-ben
-
klaszter tag borászataink szinte mindig HR gondokra hivatkoznak, export piacok vagy bor turizmus szervezésére nincs elég humánerőforrás
-
klaszter manager csapatunk /Sárkány Informatikai Zrt./ közel 20 éve foglalkozik nemzetközi kapcsolat építéssel...szakmai gyakorlaton volt már nálunk: erdélyi, vajdasági, svéd, kínai és jelenleg egy nigériai diák.
Az utóbbiról példaként:
Debrecenben mérnök hallgató, nagykövet az apja, Magyarországon tanul 2 testvére is, hallott a magyar borokról és mivel Nigériában van egy növekvő piaci érdeklődés az alacsony alkohol tartalmú borokra és a kapcsolódó gasztro eseményekre-gondolkodnak családi vállalkozáson - Elvisszük a szintén klasztertag PTE Szőlészeti és Borászati Kutató Intézetébe, s azokhoz a borászatokhoz, ahol már folynak a kísérletek az alacsony alkohol tartalmú borok előállítására.
Bízunk benne, hogy olyan emberi kapcsolatok épülhetnek, ami üzletileg is sikeres lehet. A legtöbb itt tanuló diák egyébként élete végéig hálás az itt tanultakért, miért ne lehetne kiegészíteni ezt a magyar borok iránt érzett elkötelezettséggel és loyalitással is?