Klaszter management beszámoló a 2018. március 1. – 2024. március 1. között eltelt időszakra vonatkozóan

2018. március 1 – 2019. április

Két klaszter manager mérte fel a klaszter tagok piacait három relációban: mongol, kazah, nyugat-kínai, részt vettünk az éves külgazdasági attasé találkozón, felvettük a kapcsolatot a kinti követségeinkkel, felmértük a piackutató cégeket és tárgyalni kezdtünk a piackutatási kritériumokról.

Mi magunk is végeztünk piackutatást és írtunk anyagokat az egyes országok specialitásairól a fizetős felsőoktatási képzések és a bor export vonatkozásában. Elkészült az eu-xperience weboldal, amely a magyar ösztöndíj a Stipendium Hungaricum ismertetésében is érdekelt volt, hogy csatornát alakítsunk ki a magyarországi fizetős képzéseknek.

Piackutatással megalapozott 1. külföldi utunk:

2019. április 25 – május 01. Chongking, Kína - Az ITM minisztérium üzletember delegációja a felsőoktatási együttműködések támogatására - a chonkingi magyar főkonzulátus szervezésében, amelynek nem volt egyéb költsége, csak a támogatói szerződésben is vállalt utazási és szállás költség. 14 kínai egyetem ismerte meg az EU-Xperience tevékenységünket, konkrét érdeklődés volt vadászati képzés és borászati képzés közös indításáról a Kaposvári Egyetemmel. A Pécsi Tudomány Egyetemmel közösen - előkészítettünk egy kínai egyetemi vezetői delegációt 2020. márciusára, ahol szerződések aláírására is sor került volna. COVID miatt meghiúsult illetve leállt.

2019. nyár folyamán elkészült a piackutatási tanulmány angol nyelven, amelynek részei magyarul megtalálhatóak a honlapon. Az 1000 oldalas tanulmány fordítása után számos kisebb tanulmányt tettünk közre a honlapunkon:

Lekérhető szakmai anyagok:
 
01. Kínába irányuló élelmiszer export sajátosságai (főként italok)
02. Kínai felsőoktatási hallhatók külföldi tanulmányainak főbb priorításai, a magyar esélyek
03. Mongol és a kazah specialitások, milyen felsőoktatási szakok, képzések lehetnek kelendőek számukra
04. Kazahsztánban, Mongóliában és Kínában sikeres magyar exportőrök 2000 óta
05. Hogyan alakítsunk ki hatékony marketing mix-et és eredményes online értékesítési stratégiát a kínai, a mongol és a kazah piacokra?
06. A kínai üzletkötés specialitásai és mire figyeljünk szerződés kötéskor?
07. Hogyan válasszunk kínai ügynököt termékeink képviseleti tevékenységéhez?
08. Mit tegyünk, ha a kínai partner nem fizet?
09. Ötletek kínai üzleteink finanszírozására
10. Hatékony tárgyalástechnika kínai ügyfelekkel
11. Üzletelés a kínai speciális gazdasági zónákban
12. A kínai export vámkezelés specialitásai
13. Mongol piac jellemzői, Kazah piac jellemzői, trendek 2020-ra
14. Nyugat-Kína specialitásai a magyar üzleti lehetőségekre vonatkozóan
15. Felsőoktatási képzések értékesítési lehetőségei Mongóliában és Kazahsztánban 2020-ra
16. Hogyan köthetünk üzletet egy kínai önkormányzattal?
17. Magyar boros esélyek a Fülöp szigeteken
18. Felsőoktatási képzések értékesítési lehetőségei 2021-re ázsiai országokban
19. Külföldi hallgatók szerepe az export értékesítésben
20. Hallgatói toborzás online marketinggel
21. Hogyan alakítható ki egy wechat shop?

A nurszultani gazdasági attasé ajánlására két kazah oktatás szervezőt fogadtunk és szerveztük meg látogatásukat 5 magyar egyetemen: Pécsi, Gödöllői, Széchényi, Óbudai, Kodolányi
Az egyetemek számára 2 éven át küldtünk információt, mely szakok lennének népszerűek Kazahsztánban.

2. külföldi út: ezt a lehetőséget a budapesti mongol nagykövet úr ajánlotta számunkra és kerültünk kapcsolatba a mongol oktatási minisztériummal, akik hivatalosan meglátogattak bennünket 2020 januárjában.

2019. október 13-17 Ulan Bator - A mongol oktatási minisztérium által rendezett oktatási kiállításon vettünk részt ingyenesen és képviseltünk öt magyar egyetemet, több mint 100 angol nyelvű képzésről tartottunk bemutatót. 120 mongol diákot interjúztattunk, akik potenciális jelentkezői voltak a következő évi képzéseknek.. Versenyeztünk Kínával, amely a szomszéd teremben állított ki. A képzések közel 3 millió euro értéket jelenthettek volna a mongol diákok érdeklődése szerint. A kiutazásról a program, fotó dokumentáció és a mongol diákok interjúi a pályázati felületen rendelkezésre állnak. A kiutazásban aktív segítséget nyújtott a magyar nagykövetség akkori első titkára, későbbi mongol nagykövet Dr Obrusánszky Borbála.
A tervek a COVID miatt meghiúsultak.

2019. nyarától készítettünk elő két borász delegációt a hong kongi Wine and Spirit kiállításra, amelyet kiemelt delegációként kezelt volna a HKDTC szervezet. /hongkongi finanszírozású kereskedelmi szervezet/ 2019 őszén azonban zavargások voltak Hong Kongban, ezért a magyar konzulátus nem ajánlotta a kiutazást biztonsági okokból. A kiállítást megtartották, de a delegációból 14-en visszamondták az utat.

2019. november 4 -11. Hong Kong - A Pannonhalmi Apátság Pincészet képviselője  vett részt a Wine and Spirit kiállításon, egy fő vállalta kockázatot, a hong kongi, egyébként a világ legjelentősebb borászati kiállításán részt vesz. 2020. januárjában egy benchmarking rendezvényünkön számolt  be a kiállítás tapasztalatairól, a világ trendekről. Az első pályázati klaszter rendezvényen több mint 20 borászat képviselői valamint az agrárminisztérium képviselője vettek részt. A rendezvény után minden érdeklődő borászati klasztertag megkapta: A hogyan exportáljunk bort Kínába című anyagot, amelyet: piackutatási anyagokból, a kiállításon szerzett tapasztalatokból állítottunk össze.

A koronavírus-járvány első hulláma idején még azt terveztük, hogy a pályázatot 2020. december 31-ig zárni tudjuk, de már 2020. júniusban kiderült, hogy jön a második, sőt harmadik hullám is. Emiatt se rendezvények, se utazások nem voltak kivitelezhetőek, maradt az online tér.

2020. decemberétől, Egy brazil gyakornok segítségével lehetőségünk nyílt brazil, helyszíni piackutatásra,  ezt kihasználva születtek ajánlások a brazil piacra lépéshez. A gyakornokot később alkalmaztuk munkavállalóként 2021. május - november között. Az EU-xperience-hez kapcsolódó rendezvényeket szervezett.  Felkereste kint a magyar gazdasági attasékat is, illetve 10 kinti egyetemmel és két klaszter tagok számára fontos projekttel kapcsolatban szervezett üzleti találkozókat. Covid alatt ezt jó megoldásnak tartottuk a projekt érdekében- hiszen mint brazil állampolgár könnyebben utazott, szervezte az útját. Ebből született a BKIK-val közös, online rendezvényünk 2021-ben a Kerüljünk közelebb Brazíliához, amelyen közel 100 magyar kkv vett részt, vagy nézte meg anyagát felvételről. Kifizettük a repülőjegyét és azt a szállás költséget, amikor a magyar követségre utazott tárgyalni, egyéb költségeit maga fizette annak reményében, hogy nálunk dolgozhat a projekt érdekében. Közel egy évig fizettük a munkabérét és dolgozott nálunk klaszter managerként.

A BKIK-val közösen olyan vállalatokat kerestünk, amelyek nem is mertek arra gondolni, hogy termékeiket a brazil piacra pozícionálják. Mindezt saját erőből finanszíroztuk.

Külföldi utak a COVID közben:

2021. október Tashkent - Részt vettünk a budapesti Türk Tanács üzleti konferenciáján, ahol meghívást kaptunk az üzbég kereskedelmi kamara egyik vezetőjétől, ők szervezték a programunkat, ők kísértek minket cégekhez, egyetemekhez, ők mondták meg az időpontot. A repülőjegyet és a szállást hozzájuk igazodva kellett foglalnunk. A COVID intézkedések lehetővé tették ennek az utazásnak a rugalmas elszámolását értelmezésünk szerint.

2021. október vége Nurszultán - Pénzügyminisztérium delegációjában vettünk részt, előadást tartottunk a klaszterünk tevékenységéről, az elszámolási időszak zárása után kaptuk meg a számlát, kaptunk erről tőlük nyilatkozatot. Itt valóban nem volt 3 ajánlat a repülőre, mert a miniszteri géppel, az üzletemberekkel együtt utaztunk és a program is hivatalos volt. A COVID intézkedések lehetővé tették ennek az utazásnak a rugalmas elszámolását értelmezésünk szerint.

További külföldi utakat terveztünk még 2022. tavaszára, mert közben megnyílt az utazási lehetőség Üzbegisztánba, Kazahsztánba, Mongóliába. Kínába csak 22. nyarától lehetett utazni két hét karantén nélkül. 2021. novemberében elutasították, hogy a pályázat utolsó etapját átvigyük 22. márciusáig, ezért az egyik munkatársunkat el kellett küldenünk.

A pályázatot 2021. december 31-ig elszámoltuk, de a pályázatírónk CoVID-os lett és végül csak február 15-el töltötték fel a dokumentumainkat a felületre.

A pályázat keretében szervezett rendezvények:
  • 2020. január bor benchmarking
  • 2020. március kamarai elmaradt
  • 2020. szeptember kültéri EU-x
  • 2021. szeptember kültéri EU-x

Közben 2020-ban és 2021-ben részt vettünk a külgazdasági attasék konferenciáin és ajánlásokat küldtünk klaszter tagjaink számára, hogy termékeikkel mely piacokat tudják megcélozni.

Összességében 2021. decembere óta saját forrásból tartjuk fent a klaszter managementet azzal a bizonytalansággal, hogy a pályázatunk elszámolását elutasították. Az előzőekben ismertetett tartalmi munkát Oroszország, Ukrajna és Üzbegisztán felé akartuk kiterjeszteni. A 2021-es évben az előkészítésbe sok munkaórát fektettünk, 22-elejére terveztük a külföldi utakat. Más relációk is felmerültek: Brazília, India, Jordánia, Kazahsztán, Kirgizisztán, Üzbegisztán, Nigéria, Ghana, Kenya, Irán, Törökország, Fülöp szigetek és Pakisztán külgazdasági attaséival kezdtük meg azt a munkát, hogy az itt tanuló külföldi diákok vállalnának szerepet /szakmai gyakorlatokon/ az exportálni akaró magyar vállalatok online kommunikációjában.

Abban reménykedtünk, hogy 23-ban folytathatjuk az elkezdett munkát, de az EU-xperience projektet az egyetemek átszervezése miatt is le kellett zárnunk. A klaszterben egyedül a Pécsi Egyetem Borászati Kutatóintézete maradt a felsőoktatásból.

2023-tól a klaszter management feladatai közé tartozott:
  • potenciális pályázatok és export lehetőségek ismertetése a klasztertagokkal
  • koordinálni ha egy klaszter tag kedvezményes vállalkozási hitelt akar felvenni
  • a HEPA és a külgazdasági attasék által küldött megkereséseket közvetíteni a klaszter tagok felé: bosnyák, kínai, nigériai, cseh, horvát, üzbég, tajvani üzleti projekt megkeresések voltak 2023-ban és 2024-ben
A cél továbbra is a borászatok export tevékenységének koordinálása. Ehhez kidolgoztuk a Projekt a magyar bor stratégiájának megvalósításához című anyagunkat, amely a honlapon elérhető.

Az alábbi projektekkel kerestek meg minket külföldön dolgozó attaséink és a klasztert ismerő kapcsolatrendszerünkből:
  • olajfinomító működtetése Nigériában magyar szakemberekkel
  • szemétgyűjtés megszervezése Abujában
  • Bikavér népszerűsítő rendezvény Tashkentben
  • kazah szikes területek revitalizálása, arundo nád ültetésével
  • wechat shop kialakítása egri borászatok számára
  • NFC-s borok a budapesti turizmusban
  • robot sommelier fejlesztése

Sárkány Márta, klasztermenedzser
Eger, 2024. március 1.